F A K E S M I L E


ブログパーツ ハピネム

ENTRY ABOUT LINKS STUFFS FCBOOK TWITTER ASK.FM NEWER OLDER +FOLLOW

kematian itu pasti
ahlan wasahlan 
asalammualaikum semua 
selamat pagi 

rasanya dah lama tak taip keyboard ni . 
alhamdulillah , kita telah menyambut aidilfitri , setelah sebulan berpuasa , kita sudah berada di 11 syawal . pantas masa berlalu . sekelip mata je kita sudah berada di bulan syawal 

yaAllah , hambamu ini merindui ramadhan mu . kehilangan ramadhan , mengubah segalanya dalam diriku . 

sedangku baring sambil jari menaip keyboard , aku terbuka satu blog yang mengisahkan tentang Rasulullah ketika menghadapi sakaratul maut . dulu memang pernah dengar kisah ni , tapi agak "ingat ingat lupa" jadi aku nak lebih kepastian aku terus membaca . aku tak mahu menyebarkan sesuatu , tanpa mengkaji sama ada benda yang akan aku sampaikan itu sahih ataupun sebaliknya . 

yaAllah , betapa sakitnya sakaratul maut itu.sehingga Rasulullah sendiri mengeluh . “Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini." sedangkan Jibril menyabut Nyawa Rasulullah dengan cara yang paling halus sekali sampai malaikat jibril sendiri tidak sanggup melihat Rasulullah mengerang kesakitan .subhanAllah . 

apatah lagi mahu dibandingkan dengan kami yang hanya insan biasa , yang melakukan dosa siang dan malam , tanpa noktah . agaknya bagaimana lah azab mati itu bagi kami yang hanya insan biasa ni . 

ya Allah alangkah mulia orang yang mati syahid . mati tersenyum melihat kearah langit seolah olah mereka boleh melihat syurga . 
bau darah mereka lebih wangi dari bau limau kasturi . 

ya Allah andai kata aku mati ketika aku sedang lupa pada kau , maka aku mohon beribu keampunan . jika ajal ku sudah menghampiri ku , dan pada ketika itu aku sibuk mengejar duniawi , dan lalai terhadap mu , maka peringatkan lah aku . sesungguhnya aku insan yang lemah lagi jahil 

kita lihat di palestin , saudara kita mati dengan pertumpahan darah , kita mati secara aman , siap dikafan , dimandikan , diwangikan , kubur dihias cantik cantik . kita tak pernah sedar dengan nikmat yang Allah beri . nikmat keamanan . supaya kita ni mampu beribadah dengan tenang , cukuplah palestin menjadi contoh buat kita . berperang sana sini ,tapi rakyat nya masih menunaikan ibadah , walaupun mereka tahu kalau mereka mati , syurga itu sudah pasti buat mereka 

dalam al-quran sendiri mengatakan bahawa "mati itu pasti , tidak kiralah kita tinggal di mahligai yang indah sekalipun" 

jealous betul tengok orang yang mati ketika mereka sedang sujud menghadap Allah . Ya Allah , mulia sungguh orang ini . 

mohon segala maaf kalau ada salah dan silap .
mohon ditegur . semoga kita sama sama dapat meraih hdayahnya :) 


0 comment[s] | back to top